|
Breloki |
|
|
Wymiary | Format użytku | Gotowa etykieta której rozmiary określa linia cięcia. | Format projektu | Projekt musi zawierać jeden użytek etykiety powiększony o wymagany spad oraz osobno linie cięcia. | Spad | Jest to obszar projektu „wychodzący” poza linię cięcia/bigowania. Spad powinien wynosić 2 mm z każdej strony. W przypadku kształtów nieprostokątnych nie należy wypełniać tłem całej powierzchni poza linią cięcia, a jedynie wspomniany 2mm spad. Pozostały obszar poza użytkiem należy pozostawić biały.
| Pojedyncza etykieta | - etykieta może mieć dowolny kształt
- obiekty istotne nie powinny znajdować się w odległości mniejszej niż 3 mm od planowanej linii cięcia
- nie należy projektować ramek, obwódek itp. blisko linii cięcia (min. 5 mm). Z uwagi na tolerancję cięcia, użytki będą nieestetyczne.
| Projekt linii cięcia |
- linia cięcia nie powinna posiadać zaokrągleń o promieniu mniejszym niż:
- w przypadku nalepek 3D - 3 mm
- etykiet na podkładzie magnetycznym - 6 mm;
- linię cięcia pojedynczej etykiety należy stworzyć z jednej zamkniętej krzywej
- linie cięcia projektować jako włosowe w kolorze czarnym 100%;
- ze względu na czas cięcia przy projektowaniu należy :
- tam gdzie jest to możliwe stosować linie proste zamiast krzywych
- nie zwiększać liczby wierzchołków ponad to co jest potrzebne do wyznaczenia krzywej
- linie cięcia nie mogą pokrywać się
- projektując linię cięcia należy unikać sytuacji, by początek i koniec cięcia znajdował się na łuku - najlepiej by wypadał na środku linii prostej.
- w przypadku etykiet 3d, ze względu na własności fizyko-chemiczne żywicy preferowane są nalepki o regularnych kształtach - koła, elipsy, prostokąty, kwadraty czy inne wielokąty o regularnych kształtach z zaokrąglonymi narożnikami
- nieregularne kształty, ostre narożniki, wklęsłe kształty itp. podwyższają pracochłonność a tym samym podwyższają cenę nalepki/etykiety i wydłużają czas realizacji zamówienia. W takich przypadkach zastrzegamy sobie prawo podwyższenia ceny ii wydłużenia terminu realizacji!
- linie do nacinania należy po spasowaniu z projektem zapisać w osobnym pliku, bądź na osobnej stronie tego samego pliku
UWAGA! Linie cięcia powinny mieć minimalną liczbę wierzchołków potrzebną to utworzenia kształtu, nieuzasadnione zwiększanie liczby wierzchołków w krzywej powoduje spowolnienie pracy plotera.
W przypadku, gdy okaże się że złożoność krzywej powoduje zbyt wolną pracę plotera zlecenie będzie wstrzymywane z powodu źle przygotowanego pliku.
W przypadku etykiet o skomplikowanych kształtach i ostrych narożnikach produkt końcowy może się minimalnie różnić od wynikającego kształtu z siatki (delikatne zaokrąglenia), co jest wynikiem możliwości technicznych maszyny. |
|
Grafika | Model kolorów | Pracę należy przygotować w modelu CMYK (nie dotyczy prac z uzyciem dodatkowych kolorów), jeżeli występują w pracy obrazy rastrowe (tekstury, fotografie) należy je również zamienić na CMYKa.
Miesznie różnych przestrzeni barwnych lub modeli kolorów w jednym dokumencie (np. CMYK i RGB) doprowadzi do błędnego odwzorowania kolorów i nie podlega reklamacji.
Przy definiowaniu własnych kolorów CMYK suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 300% (przy kartonach jednostronnie powlekanych po stronie niepowlekanej nie może przekraczać 200%; szczególnie należy unikać umieszczania nasyconych apli w tych samych miejscach na awersie i rewersie użytku). W pracach gdzie ten parametr jest przekroczony reklamacje nie będą uznawane. (Czyli mn. nie można budować koloru czarnego z czterech 100% składowych.)
Dla wydruków uszlachetnianych poprzez laminowanie suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 250%.
W przypadku nalepek 3D suma wartości tonalnych CMYK nie można przekroczyć 200% pokrycia!
| Metalizacja oraz kolor Biały | Przygotowanie grafiki dla Liquid Metal oraz koloru Biały znajduje się w sekcjach poniżej. | Czarna apla | Aby uzyskać pełną, ciemną czerń należy użyć koloru czarnego zbudowanego ze składowych 33%C 33%M 33%Y 100%K. | Szara apla | W przypadku gdy kolor tła ma być szary, należy zbudować je korzystając ze składowej „K", bez użycia pozostałych kolorów „CMY"
APLE/TINTY
Na dużych tintach i aplach mogą być widoczne niejednorodności barwy w postaci pasmowania lub wzoru płótna. W celu uniknięcia takich efektów zalecamy zastępowanie ich teksturami.
| Przejścia tonalne | Do przejścia tonalnego dodaj szum, aby uniknąć pasmowania. | Optymalna rozdzielczość | Optymalną rozdzielczością dla grafiki rastrowej i zdjęć jest 300dpi.
| Rozmieszczenie obiektów
| Istotne obiekty (zdjęcia, grafika, teksty) nie mogą znajdować się w odległości mniejszej niż 3 mm od krawędzi formatu użytku i linii składania (bigów, falców).
W przypadku zapisu jako CDR pracę należy zgrupować oraz zamienić czcionki na krzywe.
W pliku należy zdefiniować format strony zgodny z w.w. formatem projektu a projekt umieścić centralnie na stronie.
W przypadku zapisu jako EPS projektu bez tła (białego) należy go ograniczyć ramką o wymiarach zgodnych z w.w. formatem projektu.
Z uwagi na tolerancję cięcia mogą wystąpić pewne przesunięcia pracy względem krawędzi użytku.
Dlatego odradzamy umieszczania wokół projektu wszelkiego rodzaju ramek, których niecentryczność na użytku może być widoczna.
Użytki domyślnie odwracane są „Head to Head". |
|
Etykiety przezroczyste CMYK, Biały + CMYK, Etykiety srebrne | Warto poznać - wskazówki dla folii przezroczystej i srebrnej: | Prace należy przygotować z wykorzystaniem opisanej technologii kolor Biały.
W przypadku etykiet przezroczystych dopuszcza się jednak wykonanie Druku CMYK (bez poddruku). Ze względu na ich specyficzne zastosowanie, w zależności od oczekiwanego efektu można w dowolny sposób projektować kolorowy zadruk CMYK bez poddruku, z poddrukiem, sam biały.
W przypadku papieru Kraftliner zalecamy druk tylko CMYK (bez poddruku). Opcja CMYK + biały dostępna dla tego papieru dotyczy dodatkowego koloru, który wystepuje obok CMYKA - jako kolor biały, a nie jako poddruk.
Etykiety, w zależności od sposobu aplikacji, powinny być przygotowane standardowo (aplikacja na powierzchni) lub w lustrze (aplikacja pod powierzchnią). |
|
Przygotowanie dodatkowego koloru Liquid Metal | Dodatkowy kolor Liquid Metal oraz lakier selektywny, przygotowuje się tak samo. Należy przygotować dodatkową/e stronę/y oraz nanieść na niej obszary lakierowane w jednym kolorze (K 100%). Obraz do lakierowania wybiórczego nie może zawierać odcieni szarości. Nawet nieznaczne, jasne szarości są automatycznie konwertowane na czarny i będą zalakierowane.
Uwaga.
Nie zaleca się lakierowania i stosowania efektu Liquid Metal dla elementów cieńszych niż 0,4 mm w pozytywie oraz 0,6 mm w negatywie. Zalecana minimalna wielkość czcionki to 10 pkt., odstęp między elementami nie mniejszy niż (0,5mm); Istnieje możliwość przesunięcia względem druku o 0,3mm.
Nie zalecamy projektowania efektu Liquid Metal do spadu, jak również na bigach, ze względu na możliwość pękania/kruszenia folii metalizowanej na krawędziach/bigach.
Przy użyciu Liquid metalu na większych elementach/apli może pojawić się efekt niejednorodności krycia.
LiquidMetal jest kolorem nadrukowanym. W związku z tym, ze względu na dokładność pasowania (0,3mm), nie należy usuwać/wybiarać grafiki tła w projekcie CMYK, Strona z projektem tła nie powinna też zawierać powtórzonych elementów maski.
Przy użyciu Liquid metalu na większych elementach/apli może pojawić się efekt niejednorodności krycia.
Istnieje możliwość łączenia na jednej stronie projektu dwóch różnych kolorów metalizacji oraz lakieru Selektywnego UV. Elementy te powinny być odsunięte od siebie mi. o 1mm. Z uwagi na możliwość pomyłki szczególnie istotne jest tutaj opis plików lub zachowanie kolejnosci stron w pliku (patrz poniżej).
Elementy Liguid Metal oraz lakier selektywny muszą być od siebie odsunięte o minimum 1 mm
Na kartonach barwionych w masie nie dopuszczamy Liguid metalu oraz lakierowania selektywnego do spadów.
Uwaga!
W przypadku zastosowania na etykiecie metalizacji prosimy o przesyłanie pojedynczych plików spakowanych do formatu ZIP. Nazwa pojedynczego pliku musi jednoznacznie określać, czego dotyczy: druk/ metalizacja kolor 1 i/lub metalizacja kolor 2/ maska do cięcia oraz poglądowy plik - wzór pokazujący oczekiwany efekt końcowy.
|
|
Zapis do pliku | Formaty plików | Plik do druku: | Preferowane PDF
Akceptowane: CDR,EPS, TIFF, JPG. Do zleceń z tymi plikami doliczamy 3,5 zł za przygotowanie pliku do druku.
| Plik do nacinania: | Preferowane PDF
Akceptowane: CDR,EPS. Do zleceń z tymi plikami doliczamy 3,5 zł za przygotowanie pliku do druku.
| Aby dołączyć pliki do zlecenia należy je razem spakować do formatu ZIP. | Uwagi: | Jeśli w pracy występuje tekst pamiętaj że przed zapisaniem pracy należy zamienić go na krzywe, bądź też osadzić w pliku czcionki wykorzystane w pracy.
Przy zapisie do PDF-a należy ustawić wysoką rozdzielczość grafiki. PDF zapisz w wersji PDF/X, PDF/X-1a lub PDF 1.3 (Acrobat 4.0.)
Plik postscriptowy musi być wypuszczony jako „kompozyt".
W przypadku skomplikowanych projektów zawierających wiele warstw, nachodzące na siebie grafiki, cienie, przezroczystości itp. należy, na ile jest to możliwe, spłaszczyć do jednego obrazu tła, zachowując w postaci wektorowej jedynie teksty, loga, linie i inne istotne elementy projektu.
W szczególności problem dotyczy programu CorelDRAW X4, gdzie w skrajnym przypadku pomimo prawidłowo wyglądającego pliku PDF na wydruku mogą pojawić się błędy.
UWAGA! W pliku do druku nie zapisywać planowanych linii cięcia!
|
|
Informacje dodatkowe | | Należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia różnic w kolorach w stosunku do wydruków z drukarek atramentowych oraz obrazu wyświetlanego na monitorze ze względu na różnice w technologii druku i prezentacji barw. |
|
|
|
|
|