|
Aktualności
|
|
|
Wymiary | Szablon teczki | Pobierz szablon z objaśnieniami:
Pliki: Teczka A4 5mm dwustronnej → .cdr .pdf
UWAGA! Szablon służy jako wzór do projektowania. Przed zapisaniem gotowego projektu szablon należy usunąć, aby nie został wydrukowany razem z użytkiem!
Dopuszczalne jest pozostawienie linii niebieskiej wyznaczającej obszar projektu.
| Format użytku | Format użytku - jak na szablonie - obrys wykonany czerwoną linią. | Format projektu | Format projektu - jak w pliku z szablonem. (obrys wykonany niebieską linią). | Spad | Tło pracy oraz wszystkie obiekty przylegające do krawędzi użytku (czerwona linia w szablonie) należy wyprowadzić na spad 2mm poza krawędź (do linii niebieskiej). | Uwagi dodatkowe | Tło pracy nie może wychodzić poza obszar wyznaczony linią niebieską. Obiekty istotne należy odsunąć od linii cięcia (kolor czerwony) i gięcia (kolor żółty ) o min. 5mm.Pamiętać o obszarach niewidocznych - na prawej zakładce pod wizytówką i na dolnej zasłanianym przez prawą zakładkę.
Tolerancja cięcia i bigowania wynosi ±2mm. Dlatego też należy unikać tworzenia na linii bigowania (grzbiecie) widocznej granicy pomiędzy projektem frontu a tyłu pracy.
Nie zmieniaj położenia szablonu (i tym samym projektu) na arkuszu! W przeciwnym razie praca zostanie krzywo przycięta! |
|
Przygotowanie do uszlachetniania lakierem selektywnym UV i wypukłym 3D | Jak przygotować plik do wykonania lakieru selektywnego UV i/lub selektywnego wypukłego 3D | Należy przygotować dodatkową/e stronę/y (ostatnie) w pliku oraz nanieść na niej obszary lakierowane w jednym kolorze (K 100%). Obraz do lakierowania wybiórczego nie może zawierać odcieni szarości. Nawet nieznaczne, jasne szarości są automatycznie konwertowane na czarny i będą zalakierowane.
Elementy lakierowane selektywnie powinny spełniać pewne wymagania:
- nie należy projektować linii cieńszych niż 0,4mm;
- odstęp między elementami nie mniejszy niż (0,5mm);
- wielkość tekstu nie mniejsza niż 14pkt;
Istnieje możliwość przesunięcia względem druku o 0,3mm.
Lakier selektywny wypukły 3D
- Grubość lakieru 25-35 mikronów (wyraźnie wyczuwalny pod palcem).
- Nie zalecamy lakierowania do spadu ze względu na możliwość kruszenia przy cięciu. Pliki z przygotowaną maską do spadu dla lakieru 3d zostaną dopuszczone do realizacji i wykonane na odpowiedzialność zleceniodawcy.
- W przypadku uszlachetniania elementów wydruku lakierem wypukłym 3D istnieje możliwość lakierowania tylko jednej strony.
- W przypadku dwustronnych użytków uszlachetniana lakierem wypukłym 3D jest wyłącznie strona pierwsza (awers). W tej sytuacji należy przygotować 3-stronicowy plik. Kolejnosć stron w pliku: awers/rewers/maska do awersu.
- Nie należy umieszczać lakieru w miejscach bigowania.
Lakier selektywny UV
- Grubość lakieru 10-15 mikronów
- Nie zalecamy lakierowania selektywnego UV do spadu, jak również na bigach, ze względu na pękanie lakieru.
Zalecenie to nie dotyczy drobnych elementów/wzorów, przy których pęknięcia lakieru są słabo widoczne.
- W przypadku uszlachetniania elementów wydruku lakierem UV, istnieje możliwość lakierowania dwustronnego. W tej sytuacji należy przygotować 4-stronicowy plik awers/rewers druk (strony 1 i 2 w pliku), awers/rewers maska (strony 3 i 4 w pliku)
- Nie należy umieszczać lakieru w miejscach bigowania
UWAGA! Zabrania się projektowania na rewersie lakierowanych elementów pokrywających się z elementami lakieru na awersie, gdyż :
- mogą one zostać odciśnięte na tych elementach,
- powodują sklejanie się użytków ,
- uniemożliwiają stosowanie pod gilotyną i wywołują duże odchyłki cięcia.
UWAGA! Efekt lakieru selektywnego oraz Liquid Metalic najładniej wychodzi na drobnych elementach, liniach, których szerokość nie przekracza 4 mm . W przypadku elementów o powierzchni 5x5mm i większej, mogą częściej występować nierówności w kryciu, co z pewnością może mieć znaczenie w jakościowym odbiorze końcowego produktu.
Uwaga! W przypadku wysokonakładowych zleceń lub, gdy powierzchnia lakierowana danego zlecenia przekroczy 15% powierzchni użytku, termin realizacji zlecenia może zostać wydłużony do 5 dni roboczych.
Uwaga! Nazwy plików powinny jednoznacznie wskazywać na ich przeznaczenie (maska, awers/rewers). |
|
Grafika | Model kolorów | Plik do druku (pdf) musi być w modelu CMYK. Aby to uzyskać w programie Corel należy:
- W „Zarządzanie kolorami” (w zakładce „Narzędzia"):
- w starszych wersjach wybrać Ustawienia zoptymalizowane dla jakości poligraficznej, (sprawdzić czy jest ustawiony ogólny profil wydruków barwnych),
- w nowszych wersjach wybrać Europa - przygotowanie do druku,
(sprawdzić czy jest ustawiony profil ISO Coated v.2).
W obu przypadkach można użyć profilu Coated FOGRA39 dostępnego na stronie firmy Adobe (zalecane).
- w „Publikuj jako pdf” wybrać ustawienia „Ustawienia drukarskie". W „Ustawieniach drukarskich” w zakładce „Ustawienia drukarskie” należy wyłączyć wszystkie opcje oraz
- w starszych wersjach w „Zaawansowanych” sprawdzić czy zarządzanie kolorami jest CMYK i włączony jest profil ICC drukarki wyciągów barwnych,
- w nowszych wersjach w zakładce „Kolor” Wyprowadzaj kolory jako CMYK i nie osadzaj profilu koloru.
Przy definiowaniu własnych kolorów CMYK suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 300% (przy kartonach jednostronnie powlekanych po stronie niepowlekanej nie może przekraczać 200%; szczególnie należy unikać umieszczania nasyconych apli w tych samych miejscach na awersie i rewersie użytku). W pracach gdzie ten parametr jest przekroczony reklamacje nie będą uznawane. (Czyli mn. nie można budować koloru czarnego z czterech 100% składowych.)
Dla wydruków uszlachetnianych poprzez laminowanie suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 250%.
Tam gdzie to możliwe zalecamy używać profilu ICC ISO Coated v.2_300, który ogranicza składowe do 300% zamiast ISO Coated v.2, w którym składowe mogą dochodzić do 330%. | Czarna apla | Aby uzyskać pełną, ciemną czerń należy użyć koloru czarnego zbudowanego ze składowych 60%C 55%M 50%Y 100%K . | Szara apla | Należy budować szarą aplę z wykorzystaniem wszystkich składowych CMYK. Wartości: C:50% M:40% Y:40% K:22% | Przejścia tonalne | Do przejścia tonalnego dodaj szum, aby uniknąć pasmowania. | Optymalna rozdzielczość | Optymalną rozdzielczością dla grafiki rastrowej i zdjęć jest 300dpi.
| Rozmieszczenie obiektów
| Istotne obiekty (zdjęcia, grafika, teksty) nie moga znajdować się w odleglości mniejszej niż 3 mm od krawędzi formatu użytku i linii składania (bigów, falców).
Obracając projekt o -90 stopni należy sprawdzić czy mapy bitowe obracają się poprawnie.
W przypadku zapisu jako CDR pracę należy zgrupować oraz zamienić czcionki na krzywe.
W pliku należy zdefiniować format strony zgodny z w.w. formatem projektu a projekt umieścić centralnie na stronie.
W przypadku zapisu jako EPS projektu bez tła (białego) należy go ograniczyć ramką o wymiarach zgodnych z ww. formatem projektu.
Z uwagi na tolerancję cięcia mogą wystąpić pewne przesunięcia pracy względem krawędzi użytku. Dlatego odradzamy umieszczania wokół projektu wszelkiego rodzaju ramek, których niecentryczność na użytku może być widoczna.
Wszystkie strony w pliku powinny mieć tę samą orientację.
Użytki domyślnie odwracane są „Head to Head". |
|
Zapis do pliku | Formaty plików | Preferowane: PDF
Akceptowane: CDR, TIFF, JPG (niepolecane).
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa" PDF, EPS, PRN
Akceptowane: CDR, TIFF, JPG (niepolecane).
Do zleceń z tymi plikami doliczamy 3,5 zł za przygotowanie pliku PDF.
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa"
| Uwagi | Przy zapisie do PDF-a należy ustawić wysoką rozdzielczość grafiki. PDF zapisz w wersji PDF/X, PDF/X-1a lub PDF 1.3 (Acrobat 4.0.)
Jeśli w pracy występuje tekst pamiętaj, że przed zapisaniem pracy należy zamienić go na krzywe lub osadzić czcionki w pliku (w plikach PDF).
Nie rasteryzuj tekstów!!!
Jeśli praca zawiera więcej niż jedną stronę, zapisz wszystkie strony w jednym pliku. Jeśli wybrany przez ciebie format nie pozwala na taki zapis, zapisz dwa odrębne pliki z nazwami awers i rewers. (np.: projekt_awers.tiff, projekt_rewers.tiff)
W przypadku przygotowywania osobnych plików do uszlachetniania należy w ich nazwie zawrzeć informację, której strony dotyczą (np.: maska_awers.pdf, maska_rewers.pdf)
Jeśli wysyłasz więcej niż jeden plik, spakuj pliki do formatu ZIP.
W przypadku zapisu TIFF, należy zapisać plik jako jedna warstwa, bez dodatkowych kanałów.
W przypadku skomplikowanych projektów zawierających wiele warstw, nachodzące na siebie grafiki, cienie, przezroczystości itp. należy, na ile jest to możliwe, spłaszczyć do jednego obrazu tła, zachowując w postaci wektorowej jedynie teksty, loga, linie i inne istotne elementy projektu.
W szczególności problem dotyczy programu CorelDRAW X4, gdzie w skrajnym przypadku pomimo prawidłowo wyglądającego pliku PDF na wydruku mogą pojawić się błędy. |
|
Informacje dodatkowe | | Należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia różnic w kolorach w stosunku do wydruków z drukarek atramentowych oraz obrazu wyświetlanego na monitorze ze względu na różnice w technologii druku i prezentacji barw. |
|
|
|
|
|