|
[in translation 0] |
|
|
Wymiary
|
Format użytku |
Rozmiar użytku może być dowolny w granicach 498mm x 349mm. Może być też ograniczony wielkością arkusza wybranego papieru. (Komunikat o ograniczeniu pojawi sie w kalkulatorze)
|
Format projektu |
Jest to rozmiar (w milimetrach) przygotowywanego pliku. - (użytek wraz ze spadem)
Uwaga! Nawet jeśli twoja praca nie posiada tła wyprowadzonego na spad, format projektu musi być zachowany. Dlatego format projektu należy ograniczyć prostokątem na najniższej warstwie, bez konturu (outline) i wypełnienia, lub (w przypadku pliku rastrowego) odpowiednio wykadrować projekt tak aby miał on odpowiednie wymiary. |
Spad |
Tło pracy oraz wszystkie obiekty przylegające do krawędzi użytku należy wyprowadzić na spad poza krawędź użytku. Przy tej pracy spad wynosi zawsze 2 mm z każdej strony.
|
Oznaczenie bigowania |
W przypadku bigowania, perforacji lub falcowania pracy należy przy składaniu
zamówienia opisać w uwagach miejsce bigu i kierunek łamania V, C, Z.
Jeśli jest to możliwe należy miejsca bigu oznaczyć cienką linią na spadzie lub na brzegu użytku.
|
|
Grafika
|
Model kolorów |
Plik do druku (pdf) musi być w modelu CMYK. Aby to uzyskać w programie Corel należy:
-
W "Zarządzanie kolorami" (w zakładce "Narzędzia"):
-
w starszych wersjach wybrać Ustawienia zoptymalizowane dla jakości poligraficznej,
(sprawdzić czy jest ustawiony ogólny profil wydruków barwnych),
-
w nowszych wersjach wybrać Europa - przygotowanie do druku,
(sprawdzić czy jest ustawiony profil ISO Coated v.2).
W obu przypadkach można użyć profilu Coated FOGRA39 dostępnego na stronie firmy Adobe (zalecane).
-
w "Publikuj jako pdf" wybrać ustawienia "Ustawienia drukarskie". W "Ustawieniach drukarskich" w zakładce "Ustawienia drukarskie" należy wyłączyć wszystkie opcje oraz
-
w starszych wersjach w "Zaawansowanych" sprawdzić czy zarządzanie kolorami jest CMYK i włączony jest profil ICC drukarki wyciągów barwnych,
-
w nowszych wersjach w zakładce "Kolor" Wyprowadzaj kolory jako CMYK i nie osadzaj profilu koloru.
Przy definiowaniu własnych kolorów CMYK suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 300%
(przy kartonach jednostronnie powlekanych po stronie niepowlekanej nie może przekraczać 200%;
szczególnie należy unikać umieszczania nasyconych apli w tych samych miejscach na awersie i rewersie użytku).
W pracach gdzie ten parametr jest przekroczony reklamacje nie będą uznawane.
(Czyli mn. nie można budować koloru czarnego z czterech 100% składowych.)
Tam gdzie to możliwe zalecamy używać profilu ICC ISO Coated v.2_300, który ogranicza składowe do 300% zamiast ISO Coated v.2, w którym składowe mogą dochodzić do 330%.
|
Czarna apla |
Aby uzyskać pełną, ciemną czerń na papierach i kartonach jedno- i dwustronnie powlekanych,
należy użyć koloru czarnego zbudowanego ze składowych 78%C 68%M 58%Y 94%K, a na stronie niepowlekanej 40%C 35%M 25%Y 100%K.
|
Szara apla |
Zaleca się budowanie szarych apli z wykorzystaniem wszystkich składowych CMYK
|
Przejścia tonalne |
Do przejścia tonalnego dodaj szum, aby uniknąć pasmowania.
|
Optymalna rozdzielczość |
Optymalną rozdzielczością dla grafiki rastrowej i zdjęć jest 300 dpi.
|
Rozmieszczenie obiektów |
Istotne obiekty (zdjęcia, grafika, teksty) nie moga znajdować się w odleglości mniejszej niż 3 mm od krawędzi formatu użytku i linii składania (bigów, falców).
Obracając projekt o -90 stopni należy sprawdzić czy mapy bitowe obracają się poprawnie.
W przypadku zapisu jako CDR pracę należy zgrupować oraz zamienić czcionki na krzywe. W pliku należy zdefiniować format strony zgodny z w.w. formatem projektu a projekt umieścić centralnie na stronie. W przypadku zapisu jako EPS projektu bez tła (białego) należy go ograniczyć ramką o wymiarach zgodnych z ww. formatem projektu.
Z uwagi na tolerancję cięcia mogą wystąpić pewne przesunięcia pracy względem krawędzi użytku.
Dlatego odradzamy umieszczania wokół projektu wszelkiego rodzaju ramek, których niecentryczność na użytku może być widoczna.
Wszystkie strony w pliku powinny mieć tę samą orientację.
Użytki domyślnie odwracane są "Head to Head".
|
|
Przygotowanie do uszlachetniania selektywnego
|
Jak przygotować plik do wykonania lakieru wybiórczego lub wypukłego |
Należy przygotować dodatkową stronę w pliku oraz nanieść na niej obszary lakierowane w jednym kolorze (K 100%).
Obraz do lakierowania wybiórczego nie może zawierać odcieni szarości. Nawet nieznaczne, jasne szarości są automatycznie konwertowane na czarny i będą zalakierowane.
Dla małych (cienkich) elementów (czcionki, linie poniżej 2 pkt. itp.) należy zastosować nadlewkę o wielkości 1 pkt.
W przypadku uszlachetniania elementów wydruku lakierem wypukłym nie zaleca się lakierowania dużych i małych elementów na jednym użytku jednocześnie.
W przypadku dwustronnych wizytówek z lakierem 3D, uszlachetniana jest wyłącznie strona pierwsza (awers).
Nie można lakierować na spad z uwagi na kruszenie się lakieru podczas cięcia.
Nazwy plików powinny jednoznacznie wskazywać na ich przeznaczenie (maska, awers/rewers).
|
|
Zapis do pliku
|
Formaty plików |
Preferowane: PDF, EPS, PRN
Akceptowane: CDR, TIFF, JPG (niepolecane).
Do zleceń z tymi plikami doliczamy 3,5 zł za przygotowanie pliku PDF.
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa"
|
Uwagi |
Jeśli w pracy występuje tekst pamiętaj, że przed zapisaniem pracy należy zamienić go na krzywe
lub osadzić czcionki w pliku (w plikach PDF). Nie rasteryzuj tekstów!!!
Jeśli praca zawiera więcej niż jedną stronę, zapisz wszystkie strony w jednym pliku.
Jeśli wybrany przez ciebie format nie pozwala na taki zapis, zapisz dwa odrębne pliki
z nazwami awers i rewers. (np.: projekt_awers.tiff, projekt_rewers.tiff)
W przypadku przygotowywania osobnych plików do uszlachetniania należy w ich nazwie zawrzeć informację, której strony dotyczą (np.: maska_awers.pdf, maska_rewers.pdf)
Jeśli wysyłasz więcej niż jeden plik, spakuj pliki do formatu ZIP.
W przypadku zapisu TIFF, należy zapisać plik jako jedna warstwa, bez dodatkowych kanałów.
W przypadku skomplikowanych projektów zawierających wiele warstw, nachodzące na siebie grafiki,
cienie, przezroczystości itp. należy, na ile jest to możliwe, spłaszczyć do jednego obrazu tła,
zachowując w postaci wektorowej jedynie teksty, loga, linie i inne istotne elementy projektu.
W szczególności problem dotyczy programu CorelDRAW X4, gdzie w skrajnym przypadku pomimo prawidłowo
wyglądającego pliku PDF na wydruku mogą pojawić się błędy.
|
|
Informacje dodatkowe
|
|
Należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia różnic w kolorach w stosunku do wydruków z drukarek atramentowych oraz obrazu wyświetlanego na monitorze ze względu na różnice w technologii druku i prezentacji barw.
|
|
|
|
|
|