|
Plomby gwarancyjne |
|
|
Rys.1 |
Rys.2 |
Rys.3
Wymiary | Format arkusza |
500mm x 345mm.
| Obszar zadruku |
494mm x 340mm
| Format projektu | Należy przygotować pełen arkusz z użytkami. Wielkość projektu nie może przekroczyć obszaru zadruku.
Pobierz plik:
|
Plomby gwarancyjne |
| | Pojedyńcza plomba |
- Dowolnego kształtu;
- obiekty istotne nie mogą znajdować się w odległości mniejszej niż 2mm od planowanej linii nacinania;
- plomby o jednolitym tle (np. białym, czerwonym itp.) w kształcie prostokątów można projektować bez spadu (p. rys. 2)
- w przypadku, gdy plomba ma niejednolite tło( między sąsiednimi plombami występuje przejście tonalne) lub ma inny kształt niż prostokąt należy zaprojektować ją ze spadem (rys.1). Spad wyprowadzić 2 mm poza linię nacinania;
- nie projektować ramek, obwódek itp. blisko linii nacinania (min. 5 mm). Z uwagi na tolerancję nacinania - +/- 1mm plomby będą nieestetyczne.
- projekt musi być wycentrowany względem środka strony.
| Projekt linii cięcia |
- musi zawierać linie cięcia i pasery położone tak samo jak w projekcie do druku;
- dla etykiet prostokątnych (z ostrymi narożnikami ) linie cięcia projektujemy zawsze jako linie pionowe i poziome biegnące przez cały arkusz (nie mogą wychodzić poza arkusz !).
- dla pełniejszego zabezpieczenia plomb przed oderwaniem należy zaprojektować na powierzchni plomby specjalne nacięcia - patrz rys. C . Nacięcia winny być równoległe do krótszego boku plomby - osoba próbująca ją oderwać zacznie najprawdopodobniej od tego boku (tak jest najłatwiej). Należy mieć na uwadze, że nacięcie ma szerokość ok. 0,3 mm i tolerancję położenia +/- 1 mm - aby nie trafiło w np. kod kreskowy
- linie nacinania projektować jako włosowe w kolorze czerwonym; zgrupować je;
- Nie należy usuwać paserów z szablonu, należy je pozostawić zarówno na projekcie druku jak i nacinania.
- linie nacinania nie mogą pokrywać się gdyż laser natnie dwukrotnie miejsce nakładania się linii przecinając podłoże na wylot
- szablon należy po spasowaniu z projektem arkusza do druku, zapisać w na drugiej stronie pliku PDF, albo w osobnym pliku.
| Pasery | W narożnikach arkusza (w obszarze zadruku) umieścić pasery (wystarczą 4 narożniki o boku 10 mm) rysowane linią włosową. oba pliki (arkusz i szablon) muszą zawierać identycznie umieszczene pasery. |
|
Grafika | Model kolorów | Pracę należy przygotować w modelu CMYK (nie dotyczy prac z uzyciem dodatkowych kolorów), jeżeli występują w pracy obrazy rastrowe (tekstury, fotografie) należy je również zamienić na CMYKa.
Miesznie różnych przestrzeni barwnych lub modeli kolorów w jednym dokumencie (np. CMYK i RGB) doprowadzi do błędnego odwzorowania kolorów i nie podlega reklamacji.
Przy definiowaniu własnych kolorów CMYK suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 300% (przy kartonach jednostronnie powlekanych po stronie niepowlekanej nie może przekraczać 200%; szczególnie należy unikać umieszczania nasyconych apli w tych samych miejscach na awersie i rewersie użytku). W pracach gdzie ten parametr jest przekroczony reklamacje nie będą uznawane. (Czyli mn. nie można budować koloru czarnego z czterech 100% składowych.)
Dla wydruków uszlachetnianych poprzez laminowanie suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 250%. | Czarna apla | Aby uzyskać pełną, ciemną czerń należy użyć koloru czarnego zbudowanego ze składowych 33%C 33%M 33%Y 100%K. | Szara apla | W przypadku gdy kolor tła ma być szary, należy zbudować je korzystając ze składowej „K", bez użycia pozostałych kolorów „CMY"
APLE/TINTY
Na dużych tintach i aplach mogą być widoczne niejednorodności barwy w postaci pasmowania lub wzoru płótna. W celu uniknięcia takich efektów zalecamy zastępowanie ich teksturami.
| Przejścia tonalne | Nie stosuj przejść tonalnych do wartości mniejszej niż 5%. Do przejścia tonalnego dodaj szum, aby uniknąć pasmowania. | Optymalna rozdzielczość | Optymalną rozdzielczością dla grafiki rastrowej i zdjęć jest 300dpi.
| Rozmieszczenie obiektów
| Istotne obiekty (zdjęcia, grafika, teksty) nie mogą znajdować się w odległości mniejszej niż 3 mm od krawędzi formatu użytku i linii składania (bigów, falców).
Obracając projekt o -90 stopni należy sprawdzić czy mapy bitowe obracają się poprawnie.
Wszystkie teksty umieszczaj na osobnej warstwie (górnej).
W przypadku zapisu jako CDR pracę należy zgrupować oraz zamienić czcionki na krzywe.
W pliku należy zdefiniować format strony zgodny z w.w. formatem projektu a projekt umieścić centralnie na stronie.
W przypadku zapisu jako EPS projektu bez tła (białego) należy go ograniczyć ramką o wymiarach zgodnych z w.w. formatem projektu.
Z uwagi na tolerancję cięcia mogą wystąpić pewne przesunięcia pracy względem krawędzi użytku.
Dlatego odradzamy umieszczania wokół projektu wszelkiego rodzaju ramek, których niecentryczność na użytku może być widoczna.
Tolerancja cięcia i bigowania wynosi ±2mm. Dlatego też należy unikać tworzenia na linii bigowania (grzbiecie) widocznej granicy pomiędzy projektem frontu a tyłu pracy.
Wszystkie strony w pliku powinny mieć tę samą orientację. Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi w przypadku wydruków składanych, czy po złożeniu obie strony mają poprawną orientację. Użytki domyślnie odwracane są „Head to Head". |
|
Zapis do pliku | Formaty plików | Preferowane PDF
Akceptowane: CDR (v. X7)
| Uwagi: | Jeśli w pracy występuje tekst pamiętaj że przed zapisaniem pracy należy zamienić go na krzywe, bądź też osadzić w pliku czcionki wykorzystane w pracy.
Przy zapisie do PDF-a należy ustawić wysoką rozdzielczość grafiki. PDF zapisz w wersji PDF/X, PDF/X-1a lub PDF 1.3 (Acrobat 4.0.)
Plik postscriptowy musi być wypuszczony jako „kompozyt".
UWAGA! W pliku do druku nie zapisywać planowanych linii cięcia! Konieczne są natomiast pasery - bez nich etykiet nie da się naciąć!
|
|
Informacje dodatkowe | | Należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia różnic w kolorach w stosunku do wydruków z drukarek atramentowych oraz obrazu wyświetlanego na monitorze ze względu na różnice w technologii druku i prezentacji barw.
Zlecamy sprawdzić wytyczne dotyczące naklejania plomb. Zobacz tutaj |
|
|
|
|
|