|
Teczki |
|
|
Wymiary | Szablon teczki | Pobierz szablon z objaśnieniami:
Pobierz plik:
|
Szablon teczki A4 dwustronnej 1mm |
|
Szablon teczki A4 dwustronnej 5mm |
|
Szablon teczki A4 jednostronnej 1mm |
|
Szablon teczki A4 jednostronnej 5mm |
| UWAGA! Szablon służy jako wzór do projektowania. Przed zapisaniem gotowego projektu szablon należy usunąć, aby nie został wydrukowany razem z użytkiem!Dopuszczalne jest pozostawienie linii niebieskiej wyznaczającej obszar projektu. | Format użytku | Format użytku - jak na szablonie - obrys wykonany czerwoną linią. | Format projektu | Format projektu - jak w pliku z szablonem. (obrys wykonany niebieską linią). | Spad | Tło pracy oraz wszystkie obiekty przylegające do krawędzi użytku (czerwona linia w szablonie) należy wyprowadzić na spad 2mm poza krawędź (do linii niebieskiej). | Uwagi dodatkowe | Tło pracy nie może wychodzić poza obszar wyznaczony linią niebieską. Obiekty istotne należy odsunąć od linii cięcia (kolor czerwony) i gięcia (kolor żółty ) o min. 5mm. Tolerancja cięcia i bigowania wynosi ±2mm. Dlatego też należy unikać tworzenia na linii bigowania (grzbiecie) widocznej granicy pomiędzy projektem frontu a tyłu pracy.
Nie zmieniaj położenia szablonu (i tym samym projektu) na arkuszu! W przeciwnym razie praca zostanie krzywo przycięta! |
|
Przygotowanie do uszlachetniania lakierem selektywnym UV i wypukłym 3D | Jak przygotować plik do wykonania lakieru selektywnego UV i/lub selektywnego wypukłego 3D | Należy przygotować dodatkową/e stronę/y (ostatnie) w pliku oraz nanieść na niej obszary lakierowane w jednym kolorze (K 100%). Obraz do lakierowania wybiórczego nie może zawierać odcieni szarości. Nawet nieznaczne, jasne szarości są automatycznie konwertowane na czarny i będą zalakierowane.
Elementy lakierowane selektywnie powinny spełniać pewne wymagania:
- nie należy projektować linii cieńszych niż 0,4mm;
- odstęp między elementami nie mniejszy niż (0,5mm);
- wielkość tekstu nie mniejsza niż 14pkt;
Istnieje możliwość przesunięcia względem druku o 0,3mm.
Lakier selektywny UV na Teczkach ofertowych
- lakier wypukły - grubość lakieru 20 - 30 mikronów (dostepny dla teczek laminowanych matowo)
- lakier selektywny - grubość do 20 mikronów (dostepny dla teczek laminowanych soft-touch)
- Nie zalecamy lakierowania UV do spadu, jak również na bigach, ze względu na pękanie lakieru.
- Zalecenie to nie dotyczy drobnych elementów/wzorów, przy których pęknięcia lakieru są słabo widoczne. W takim przypadku należy uwzględnić w projekcie ograniczenia, wynikające z wielkości obszaru lakierowania (patrz szablon! - obrys obszaru lakierowania wykonany zieloną przerywaną linią).
UWAGA! Efekt lakieru selektywnego oraz Liquid Metalic najładniej wychodzi na drobnych elementach, liniach, których szerokość nie przekracza 4 mm . W przypadku elementów o powierzchni 5x5mm i większej, mogą częściej występować nierówności w kryciu, co z pewnością może mieć znaczenie w jakościowym odbiorze końcowego produktu.
Uwaga! W przypadku wysokonakładowych zleceń lub, gdy powierzchnia lakierowana danego zlecenia przekroczy 15% powierzchni użytku, termin realizacji zlecenia może zostać wydłużony do 5 dni roboczych.
Uwaga! Nazwy plików powinny jednoznacznie wskazywać na ich przeznaczenie (maska, awers/rewers). |
|
Przygotowanie dodatkowego koloru Liquid Metal | Dodatkowy kolor Liquid Metal oraz lakier selektywny, przygotowuje się tak samo. Należy przygotować dodatkową/e stronę/y oraz nanieść na niej obszary lakierowane w jednym kolorze (K 100%). Obraz do lakierowania wybiórczego nie może zawierać odcieni szarości. Nawet nieznaczne, jasne szarości są automatycznie konwertowane na czarny i będą zalakierowane.
Uwaga.
Nie zaleca się lakierowania i stosowania efektu Liquid Metal dla elementów cieńszych niż 0,4 mm w pozytywie oraz 0,6 mm w negatywie. Zalecana minimalna wielkość czcionki to 10 pkt., odstęp między elementami nie mniejszy niż (0,5mm); Istnieje możliwość przesunięcia względem druku o 0,3mm.
Nie zalecamy projektowania efektu Liquid Metal do spadu, jak również na bigach, ze względu na możliwość pękania/kruszenia folii metalizowanej na krawędziach/bigach.
Przy użyciu Liquid metalu na większych elementach/apli może pojawić się efekt niejednorodności krycia.
LiquidMetal jest kolorem nadrukowanym. W związku z tym, ze względu na dokładność pasowania (0,3mm), nie należy usuwać/wybiarać grafiki tła w projekcie CMYK, Strona z projektem tła nie powinna też zawierać powtórzonych elementów maski.
Przy użyciu Liquid metalu na większych elementach/apli może pojawić się efekt niejednorodności krycia.
|
|
Przygotowanie do tłoczenia |
| Plik do tłoczenia przygotowuje się podobnie, jak plik do lakierowanie selektywnego. Należy przygotować dodatkową (ostatnią) stronę w pliku w rozmiarze użytku. Następnie należy nanieść na niej obszary/elementy tłoczone w jednym kolorze (K 100%)
W przypadku nadesłania osobnych plików w zipie, ich nazwy jednoznacznie muszą wskazywać na przeznaczenie (awers/rewers/maska tłoczenie). Przy zamówieniu prac tłoczonych z lakierem selektywnym 3D (awers/rewers/maska 3D/maska tłoczenia).
Tłoczenie wykonujemy jako wklęsłe na awersie. Rewers pozostaje nieprzetłoczony - gładki.
Maksymalny rozmiar obszaru tłoczenia wynosi 100mm x 200mm.
Istnieje możliwość tłoczenia do krawędzi.
Nie ma możliwości dokładnego pasowania tłoczeniem z drukiem. Tolerancja pasowania +/- 1mm.
Jak przygotować plik do tłoczenia?
- minimalna grubość elementu 0,8mm
- minimalny odstęp między elementami tłoczonymi (światło) 0,8mm
- minimalny rozmiar fontu podstawowego 16pkt
Przyjmujemy do tłoczenia grafikę wektorową i rastrową!
|
|
Grafika | Model kolorów | Pracę należy przygotować w modelu CMYK (nie dotyczy prac z uzyciem dodatkowych kolorów), jeżeli występują w pracy obrazy rastrowe (tekstury, fotografie) należy je również zamienić na CMYKa.
Miesznie różnych przestrzeni barwnych lub modeli kolorów w jednym dokumencie (np. CMYK i RGB) doprowadzi do błędnego odwzorowania kolorów i nie podlega reklamacji.
Przy definiowaniu własnych kolorów CMYK suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 300% (przy kartonach jednostronnie powlekanych po stronie niepowlekanej nie może przekraczać 200%; szczególnie należy unikać umieszczania nasyconych apli w tych samych miejscach na awersie i rewersie użytku). W pracach gdzie ten parametr jest przekroczony reklamacje nie będą uznawane. (Czyli mn. nie można budować koloru czarnego z czterech 100% składowych.)
Dla wydruków uszlachetnianych poprzez laminowanie suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 250%.
Tam gdzie to możliwe zalecamy używać profilu ICC ISO Coated v.2_300, który ogranicza składowe do 300% zamiast ISO Coated v.2, w którym składowe mogą dochodzić do 330%. | Czarna apla | Aby uzyskać pełną, ciemną czerń należy użyć koloru czarnego zbudowanego ze składowych 60%C 55%M 50%Y 100%K . W druku cyfrowym należy zastosować składowe 33%C 33%M 33%Y 100%K. | Szara apla | Druk offsetowy: Należy budować szarą aplę z wykorzystaniem wszystkich składowych CMYK. Wartości: C:50% M:40% Y:40% K:22% Druk cyfrowy: W przypadku gdy kolor tła ma być szary, należy zbudować je korzystając ze składowej „K", bez użycia pozostałych kolorów „CMY"
APLE/TINTY
Na dużych tintach i aplach mogą być widoczne niejednorodności barwy w postaci pasmowania lub wzoru płótna. W celu uniknięcia takich efektów zalecamy zastępowanie ich teksturami.
| Przejścia tonalne | Do przejścia tonalnego dodaj szum, aby uniknąć pasmowania. | Optymalna rozdzielczość | Optymalną rozdzielczością dla grafiki rastrowej i zdjęć jest 300dpi.
| Rozmieszczenie obiektów
| Istotne obiekty (zdjęcia, grafika, teksty) nie moga znajdować się w odleglości mniejszej niż 3 mm od krawędzi formatu użytku i linii składania (bigów, falców).
Obracając projekt o -90 stopni należy sprawdzić czy mapy bitowe obracają się poprawnie.
W przypadku zapisu jako CDR pracę należy zgrupować oraz zamienić czcionki na krzywe.
W pliku należy zdefiniować format strony zgodny z w.w. formatem projektu a projekt umieścić centralnie na stronie.
W przypadku zapisu jako EPS projektu bez tła (białego) należy go ograniczyć ramką o wymiarach zgodnych z ww. formatem projektu.
Z uwagi na tolerancję cięcia mogą wystąpić pewne przesunięcia pracy względem krawędzi użytku. Dlatego odradzamy umieszczania wokół projektu wszelkiego rodzaju ramek, których niecentryczność na użytku może być widoczna.
Wszystkie strony w pliku powinny mieć tę samą orientację.
Użytki domyślnie odwracane są „Head to Head". |
|
Zapis do pliku | Formaty plików | Preferowane: PDF
Akceptowane: CDR, TIFF, JPG (niepolecane).
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa" PDF, EPS, PRN
Akceptowane: CDR, TIFF, JPG (niepolecane).
Do zleceń z tymi plikami doliczamy 3,5 zł za przygotowanie pliku PDF.
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa"
| Uwagi: | Przy zapisie do PDF-a należy ustawić wysoką rozdzielczość grafiki. PDF zapisz w wersji PDF/X, PDF/X-1a lub PDF 1.3 (Acrobat 4.0.)
Jeśli w pracy występuje tekst pamiętaj, że przed zapisaniem pracy należy zamienić go na krzywe lub osadzić czcionki w pliku (w plikach PDF).
Nie rasteryzuj tekstów!!!
Jeśli praca zawiera więcej niż jedną stronę, zapisz wszystkie strony w jednym pliku. Jeśli wybrany przez ciebie format nie pozwala na taki zapis, zapisz dwa odrębne pliki z nazwami awers i rewers. (np.: projekt_awers.tiff, projekt_rewers.tiff)
W przypadku przygotowywania osobnych plików do uszlachetniania należy w ich nazwie zawrzeć informację, której strony dotyczą (np.: maska_awers.pdf, maska_rewers.pdf)
Jeśli wysyłasz więcej niż jeden plik, spakuj pliki do formatu ZIP.
W przypadku zapisu TIFF, należy zapisać plik jako jedna warstwa, bez dodatkowych kanałów.
W przypadku skomplikowanych projektów zawierających wiele warstw, nachodzące na siebie grafiki, cienie, przezroczystości itp. należy, na ile jest to możliwe, spłaszczyć do jednego obrazu tła, zachowując w postaci wektorowej jedynie teksty, loga, linie i inne istotne elementy projektu.
W szczególności problem dotyczy programu CorelDRAW X4, gdzie w skrajnym przypadku pomimo prawidłowo wyglądającego pliku PDF na wydruku mogą pojawić się błędy. |
|
Informacje dodatkowe | | Należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia różnic w kolorach w stosunku do wydruków z drukarek atramentowych oraz obrazu wyświetlanego na monitorze ze względu na różnice w technologii druku i prezentacji barw. |
|
|
|
|
|